Metanierul Yakov Gakkel nu este o navă obișnuită. Pe lângă forma sa ciudată și tehnologiile avansate pe care le utilizează, acest vas este și un spărgător de gheață, ceea ce îi permite să navigheze prin apele înghețate ale Oceanului Arctic. Deși a fost folosit pentru a asigura aprovizionarea cu gaz a Europei după invazia Rusiei în Ucraina, Yakov Gakkel este și o piesă esențială în mașinăria financiară care susține regimul de la Kremlin.
Yakov Gakkel este doar începutul unei povești despre cum o companie din Glasgow a devenit complice la crimele de război comise de armata lui Vladimir Putin în Ucraina. Această poveste explică parțial de ce Europa și Rusia rămân într-o relație tensionată de dependență economică, chiar și după ce se presupune că au rupt legăturile.
Structura neobișnuită a navei Yakov Gakkel, cu o cocă uriașă și o punte foarte mică, este primul indiciu că acesta este un vas special. Metanierele, cargoboturi folosite pentru transportul metanului lichefiat, au o structură interioară proiectată inteligent pentru a putea ține cantități imense de gaz natural la temperaturi foarte scăzute. Yakov Gakkel poate naviga prin apele înghețate din Oceanul Arctic datorită capacității sale de a sparge gheața.
Deși lumea se îndreaptă către energia regenerabilă, gazul natural rămâne una dintre cele mai importante surse de energie. Multe produse industriale, de la sticlă și hârtie la chimicale și îngrășăminte, nu pot fi produse fără gaz. Metanierele, precum Yakov Gakkel, au făcut ca transportul gazului natural să nu mai necesite conducte lungi și scumpe. Aceste nave pot traversa apele din Cercul Arctic chiar și în lunile reci de iarnă, asigurând astfel aprovizionarea cu gaz din Rusia către Europa.
Rusia a depășit SUA și a devenit al doilea cel mai mare furnizor de gaz al Europei. Deși livrările de gaz prin conducte au scăzut, cantitatea de gaz natural lichefiat rusesc importat de Europa a crescut la un nivel record. Europa își procură acum 15% din necesarul de gaz din Rusia. Această dependență nu este ieftină, deoarece Europa a plătit Rusiei aproximativ 10 miliarde de euro pentru livrările de gaz lichefiat începând din 2022.
Liderii europeni au interzis Rusiei să folosească porturile UE pentru a transporta gaz lichefiat către alte destinații din afara Europei. Cu toate acestea, aceste porturi reprezintă doar o mică parte din toate transporturile de gaz lichefiat care ajung în Europa. Majoritatea gazului rusesc ajunge în porturile din Belgia, Franța și Spania prin intermediul navelor precum Yakov Gakkel.
Compania Seapeak deține și operează Yakov Gakkel și alte patru nave care transportă gaz lichefiat pe ruta Europa-Siberia. Aceasta nu este singura firmă britanică care facilitează livrările de gaze rusești către Europa. Nave precum Yakov Gakkel continuă să transporte miliarde de metri cubi de gaz din Siberia către Europa, contribuind astfel la finanțarea regimului lui Putin.
Această dependență de gazul rusesc este unul dintre motivele principale pentru care Rusia poate produce mai multe rachete și arme decât Ucraina. Așadar, Yakov Gakkel și alte metaniere similare joacă un rol crucial în susținerea regimului de la Kremlin.