Preşedintele Klaus Iohannis a semnat, luni, actul normativ pentru modificarea şi completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate. Această lege revizuieşte condiţiile în care poate fi eliberat paşaportul simplu temporar. Potrivit noilor prevederi, paşaportul simplu temporar va fi emis doar în situaţii speciale şi de excepţie, care implică o urgenţă în care este necesară călătoria în străinătate sau continuarea călătoriei pentru cetăţenii români aflaţi în străinătate fără documente de călătorie valabile.
Conform legii, paşaportul simplu temporar va fi eliberat de către serviciile publice comunitare de paşapoarte sau de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în străinătate, în funcţie de locul în care au fost depuse cererile. Acestea vor fi acordate cetăţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege şi care nu se află în situaţii de suspendare a dreptului la libera circulaţie în străinătate sau în alte cazuri în care instanţa de judecată a impus restricţii de părăsire a teritoriului României în baza legii penale.
Paşaportul simplu temporar poate fi eliberat în următoarele situaţii: când un minor urmează să călătorească în străinătate pentru studii sau pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical urgent, în cazul în care viaţa sau sănătatea sa sunt puse în pericol şi nu există timp suficient pentru obţinerea acordului celuilalt părinte; pentru cetăţenii români aflaţi în străinătate fără documente de călătorie valabile şi care declară că este necesar şi urgent să îşi continue călătoria în străinătate sau să îşi reglementeze şederea/situaţia juridică pe teritoriul unui alt stat, în situaţii obiective şi urgente în care este necesară prezenţa persoanei pe teritoriul altui stat şi nu există timp suficient pentru obţinerea paşaportului simplu electronic sau acesta a fost depus pentru obţinerea unor vize.
Conform legii, paşaportul simplu temporar va fi eliberat în termen de cel mult trei zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
Legea mai prevede că datele biometrice şi datele cetăţenilor români pot fi preluate o singură dată de personalul consular, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României. Aceste date pot fi utilizate atât pentru eliberarea paşaportului simplu electronic, cât şi pentru eliberarea titlului de călătorie sau a cărţii electronice de identitate, în conformitate cu solicitările cetăţenilor români.
Actul normativ introduce şi anularea informatică a paşapoartelor eliberate anterior persoanelor care au pierdut cetăţenia română şi care nu au respectat obligaţia legală de a preda documentele de călătorie în termen de cinci zile de la data pierderii cetăţeniei. Direcţia Generală de Paşapoarte este autoritatea responsabilă cu evidenţa cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate.