Paşaportul simplu temporar va putea fi eliberat numai în situaţii obiective şi urgente, care nu includ cazurile în care persoana călătoreşte în altă ţară în scop turistic, conform noilor modificări legislative în sistemul de paşapoarte, care vor fi implementate începând cu data de 3 iulie 2024. Aceste situaţii obiective şi urgente trebuie dovedite cu documente care să justifice necesitatea deplasării în străinătate. De asemenea, este important de menţionat că există state care nu permit intrarea cu paşaportul simplu temporar, aşa că se recomandă consultarea site-ului Ministerului Afacerilor Externe înainte de călătorie.
Paşapoartele declarate pierdute, distruse sau furate devin nule şi nu mai pot fi utilizate, chiar dacă sunt găsite ulterior. Dacă găsiţi un paşaport declarat pierdut sau furat, aveţi obligaţia de a-l preda imediat la cel mai apropiat serviciu public comunitar de paşapoarte, la Direcţia Generală de Paşapoarte sau la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) reaminteşte că pierderea sau distrugerea paşaportului simplu electronic/temporar trebuie declarată de titular în ţară la orice serviciu public comunitar de paşapoarte sau la Direcţia Generală de Paşapoarte, iar în străinătate la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României. De asemenea, furtul documentelor de călătorie trebuie declarat imediat la cea mai apropiată unitate de poliţie din ţară sau, după caz, în statul în care s-a produs evenimentul, solicitând eliberarea unei adeverinţe care să ateste declararea evenimentului respectiv.