UE a adoptat cel de-al 14-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei, vizând ”flota fantomă a lui Putin” care transportă gaz natural lichefiat (GNL) prin Europa. Se estimează că anul trecut au fost expediate aproximativ 4 până la 6 miliarde de metri cubi de GNL rusesc în țări terțe prin porturile UE. Aceste măsuri sunt luate pentru a împiedica Rusia să se sustragă de la sancțiuni și să mențină fluxul de venituri din energie. Flota este formată din peste 1.400 de nave care trebuie identificate și investigate, iar proprietarii lor trebuie găsiți. SUA au impus deja astfel de sancțiuni, dar este o muncă dificilă și lentă.
UE a adoptat măsuri restrictive împotriva a 116 persoane și entități responsabile de acțiuni care subminează integritatea teritorială, suveranitatea și independența Ucrainei. Aceste măsuri vizează sectoare de mare valoare ale economiei ruse, cum ar fi energia, finanțele și comerțul, și au ca scop dificultarea evitării sancțiunilor UE.
Pentru a reduce veniturile semnificative pe care Rusia le obține din vânzarea și transportul GNL, Consiliul interzice serviciile de reîncărcare a GNL rusesc pe teritoriul UE în scopul operațiunilor de transbordare către țări terțe. Companiile-mamă din UE sunt obligate să se asigure că filialele lor din țări terțe nu iau parte la activități care încalcă sancțiunile.
Pentru a contracara exportul de bunuri găsite pe câmpul de luptă în Ucraina sau esențiale pentru dezvoltarea sistemelor militare rusești, operatorii UE trebuie să implementeze mecanisme pentru identificarea și evaluarea riscurilor de export în Rusia și atenuarea acestora. Operatorii UE care transferă know-how industrial pentru producția de bunuri de pe câmpul de luptă către omologi comerciali din țări terțe trebuie să includă prevederi contractuale pentru a se asigura că acest know-how nu va fi utilizat pentru mărfurile destinate Rusiei.
Consiliul a decis să interzică utilizarea „Sistemului de transfer de mesaje financiare” (SPFS), un serviciu specializat de mesagerie financiară dezvoltat de Banca Centrală a Rusiei, pentru a neutraliza efectul măsurilor restrictive. Operatorilor din UE li se va interzice să efectueze tranzacții cu entități listate care utilizează SPFS în afara Rusiei.
Având în vedere încercările Rusiei de a interfera cu procesele democratice din UE, Consiliul a decis ca partidele și fundațiile politice, organizațiile neguvernamentale și furnizorii de servicii media din UE să nu mai primească finanțare de la statul rus și împuterniciții săi.
UE a adoptat o măsură care vizează anumite nave care contribuie la războiul Rusiei împotriva Ucrainei, interzicându-le accesul în port și furnizarea de servicii. Petrolierele care fac parte din flota fantomă a lui Putin și care ocolesc limitele UE și practicile de transport înșelătoare sunt, de asemenea, vizate.
Interdicția de a ateriza, de decola sau de a survola teritoriul UE se va aplica oricărei aeronave utilizate pentru un zbor neregulat și în cazul în care o persoană sau entitate rusă poate determina locul sau ora la care decolarea sau aterizarea sa ajungă. De asemenea, operatorii trebuie să furnizeze informații solicitate de autoritățile naționale competente cu privire la zborurile neregulate.
Transporturile rutiere de mărfuri sunt, de asemenea, vizate, astfel încât operatorii UE care sunt deținuți în proporție de 25% sau mai mult de o persoană sau entitate rusă nu pot efectua transporturi în tranzit.
Consiliul a adăugat 61 de noi entități pe lista celor care sprijină complexul militar și industrial al Rusiei în războiul său de agresiune împotriva Ucrainei. Acestea vor fi supuse unor restricții mai stricte la export în ceea ce privește bunurile și tehnologiile cu dublă utilizare, precum și bunurile și tehnologiile care ar putea contribui la îmbunătățirea sectorului de apărare și securitate al Rusiei. De asemenea, se impune o interdicție privind înregistrarea în UE a anumitor drepturi de proprietate intelectuală de către cetățenii și companiile ruse. Este interzisă și cumpărarea, importarea, transferul sau exportul bunurilor de proprietate culturală ucraineană și a altor bunuri de importanță arheologică, istorică, culturală, științifică sau religioasă rară, în cazul în care există motive întemeiate de a suspecta că bunurile au fost scoase ilegal din Ucraina.