În ultimii 12 ani, prezența la examenul de bacalaureat a înregistrat o scădere de aproximativ 30%. Aceasta înseamnă că unul din trei elevi nu a reușit să ajungă la examenul final de clasa a XII-a. Cauzele acestei situații îngrijorătoare, pentru care statul român poartă principala responsabilitate, au fost discutate de profesorul Marcel Bartic la Digi24. Abandonul școlar reprezintă una dintre problemele sistemice ale sistemului de învățământ românesc, iar aceasta nu se referă doar la politicile publice, ci și la mentalitatea din școli. Cu câteva luni în urmă, Ministerul Educației a trimis un set de măsuri pe care profesorii ar trebui să le implementeze pentru a reduce acest procentaj. Cu toate acestea, măsurile sunt încărcate de formalism, cum ar fi organizarea de cercuri pedagogice și asistența la ore, dar acestea fac parte din fișa postului și nu ar trebui să fie necesar să constați că ai 60.000 de copii mai puțini la Bac pentru a recomanda asistență la ore. Aceste măsuri ar fi trebuit implementate de mult timp. Anul trecut, existau 50.000 de elevi din generația de clasa a XII-a care nu au reușit să ajungă la Bac, iar acum sunt 60.000, deci nu este un fenomen care a apărut peste noapte. Situația este similară și la Evaluarea Națională, unde există cu 16.000 de elevi mai puțini decât cei care s-au înscris în clasa zero. Ar trebui să ne concentrăm mai mult pe aspecte concrete, cum ar fi luarea legăturii cu familia dacă există copii care nu vin la școală pentru a vedea ce se întâmplă. Dacă există nevoi materiale, ar trebui să se ia legătura cu asistența socială, iar dacă elevii întâmpină dificultăți în învățare, ar trebui să li se ofere ore de recuperare. Nu este suficient să trimitem documente cu măsuri în școli, ci creșterea responsabilității trebuie să fie responsabilitatea tuturor. Aceste măsuri ar fi putut fi implementate în mod serios și ar trebui să fie o regulă, nu o excepție, iar profesorii ar trebui să se preocupe de faptul că elevii vin la școală.